BLIV INSPIRERET
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og bliv en del af vores gulvunivers. Her vil vi dele vores passion for gulvdesign, trends og gode løsninger med dig.
BLIV INSPIRERET
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og bliv en del af vores gulvunivers. Her vil vi dele vores passion for gulvdesign, trends og gode løsninger med dig.
Handelsvillkor B2B

FÖR ÅTERFÔRSÅLJARE

Handelsvilkor B2B

Våra försäljnings- och leveransvillkor gäller för dig som företagskund hos Timberman och innehåller de allmänna villkoren. Dessa gäller om inte annat skriftligen har avtalats mellan Timberman och dig som företagskund hos Timberman.

§ 1. Avtalsmässig grund

Offerter gäller i 8 dagar från avsändningsdatum. Alla offerter och orderbekräftelser görs med sedvanliga reservationer för produktionstid och Timbermans slutgiltiga leveransbekräftelse.

 

Om villkoren i Timbermans orderbekräftelse avviker från kundens villkor, måste kunden skicka en skriftlig invändning inom 8 dagar från det att orderbekräftelsen skickats om kunden inte vill slutföra beställningarna i enlighet med de villkor som anges i orderbekräftelsen.

 

Vi tar endast emot returnerade varor om retur överenskommits i förväg. Returnerade varor ska vara oanvända, felfria och i originalförpackning. Specialtillverkade och specialbeställda varor tas inte i retur.

§ 2. Leverans

Om en leveransklausul har avtalats ska den tolkas i enlighet med de Incoterms som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående.

 

Har ingen leveransklausul avtalats ska leveransen anses vara Ex Works (fritt fabrik).

 

Vid överenskommelse om leverans på plats som köparen anvisar ska leverans ske så nära användningsstället som föraren bedömer att det är trafiksäkert möjligt att köra och köparen ska tillhandahålla erforderlig personal och lossningsutrustning för att bistå vid lossningen.

§ 3. Leveranstid. Säljarens försening.

Den leveranstid som anges i orderbekräftelsen är ungefärlig. Om inte Timberman skriftligen har garanterat leverans vid en viss tidpunkt påtar sig Timberman inte något skadeståndsansvar vid förseningar. Om Timberman finner att leverans inte skett i rätt tid, eller om en försening från Timbermans sida bedöms som sannolik, ska Timberman utan onödigt dröjsmål underrätta köparen därom och samtidigt ange orsaken till förseningen och i möjligaste mån ange när leverans beräknas kunna ske.

 

Om leveransförseningen beror på någon omständighet som utgör ansvarsfrihetsgrund enligt § 9 eller på köparens agerande eller underlåtenhet ska leveranstiden förlängas i den utsträckning som med hänsyn till omständigheterna kan anses vara skälig. Leveranstiden ska förlängas även om orsaken till förseningen inträffar efter det att den ursprungligen avtalade leveranstiden har löpt ut.

§ 4. Leveranstid. Köparens försening.

Om köparen finner att de inte kommer att kunna ta emot varorna på avtalad dag, eller om försening från deras sida bedöms som sannolik, ska köparen utan onödigt dröjsmål skriftligen meddela Timberman därom och ange orsaken till förseningen och, i möjligaste mån, när man beräknar kunna ta emot varorna.

 

Om köparen inte tar emot varorna på avtalad dag är denna ändå skyldig att erlägga all av leverans betingad betalning som om leverans av varorna i fråga hade ägt rum.

 

Timberman ska ansvara för att varorna lagras på köparens bekostnad och risk. På köparens begäran ska Timberman försäkra varorna på köparens bekostnad.

§ 5. Brister

Såvida inte särskild garanti har lämnats gäller följande regler:

 

Köparen ska inspektera de levererade varorna omedelbart efter mottagande – och före varje ändring eller bearbetning av något slag – och skriftligen meddela Timberman om eventuella brister.

 

Timberman åtar sig att göra en ny leverans eller kreditera de defekta varorna mot retur alternativt att bevilja ett proportionellt avdrag på inköpspriset.

 

Timberman är ensamt ansvarig för fel och brister som varorna bevisligen var behäftade med vid leverans.

 

Timberman ansvarar inte för fel och brister som orsakats av en felaktig hantering av varorna. Timberman har inget ansvar för huruvida varorna har installerats eller använts på rätt sätt och inte heller för huruvida byggnaden eller konstruktionen i vilken varorna installerats lämpar sig för ändamålet.

 

Timberman åtar sig inte ansvar för rådgivning om installation och användning av varorna såvida inte ett särskilt avtal ingåtts om detta.

§ 6. Produktansvar

I enlighet med produktansvarslagen ansvarar Timberman för personskada och egendomsskada på egendom som normalt är avsedd för icke-kommersiellt bruk och som huvudsakligen används av den skadelidande i överensstämmelse därmed. För annan egendomsskada är Timberman endast ansvarigt om skadan beror på fel eller försummelse som begåtts av Timberman.

 

Timberman ska under inga omständigheter hållas ansvarigt för rörelseförluster, utebliven vinst eller andra ekonomiska följdskador. I den mån Timberman kan bli föremål för produktansvar gentemot tredje part är den köpare som har sålt vidare produkten skyldig att hålla Timberman skadeslös i samma utsträckning som Timbermans ansvar är begränsat enligt dessa försäljnings- och leveransvillkor.

 

Om en tredje part gör anspråk på ersättning från köparen på grund av produktskada måste köparen omedelbart meddela Timberman.

§ 7. Ansvarsfrihet (force majeure)

Följande omständigheter ska medföra ansvarsfrihet om de förhindrar fullgörandet av avtalet eller gör fullgörandet oskäligt betungande:

 

Arbetskonflikt och alla andra omständigheter utanför parternas kontroll såsom eldsvåda, krig, mobilisering eller oförutsedd militärinkallelse av stor omfattning, terroristhandling, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, brist på transportmedel, allmän varuknapphet, bränslerestriktioner samt brister vid eller förseningar av leveranser från underleverantörer som beror på någon av ovannämnda omständigheter.

 

Ovannämnda omständigheter ska endast leda till ansvarsfrihet om deras inverkan på avtalets fullgörande inte kunde förutses vid tidpunkten för avtalets ingående.

Det åligger den part som önskar åberopa någon av de omständigheter som anges som ansvarsfrihetsgrund i denna paragraf att omedelbart skriftligen underrätta den andra parten om den aktuella omständighetens uppkomst och upphörande.

 

I händelse av force majeure från köparens sida ska köparen täcka de kostnader som Timberman ådrar sig för att säkra och skydda varorna.

 

Oavsett vad som i övrigt följer av dessa allmänna försäljnings- och leveransvillkor äger båda parter rätt att häva avtalet genom skriftligt meddelande till den andra parten om fullgörandet av avtalet förhindras under mer än sex (6) månader av en omständighet som anges i denna punkt.

§ 8. Betalning

Betalning eller garanti för betalning ska ske i enlighet med orderbekräftelsen eller, om sådan saknas, kontant vid leverans av varorna. Betalning ska ske i Danmark i enlighet med Timbermans instruktioner såvida inte annat meddelas. Vid försenad betalning ska 2 % dröjsmålsränta beräknas för varje påbörjad månad av säljarens eventuella förfallna fordringar.

§ 9. Tvister. Val av tillämplig lag

Tvister som uppstår i samband med avtalet och allt som är kopplat till detta ska avgöras i dansk domstol och i enlighet med dansk lag.